هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

09390268388

اختلال خواب در کودکان

اختلال خواب

بی خوابی زیاد در کودک نشانه چیست؟

بعضي كودكان در خواب رفتن مشكل دارند و يا بسيار زود از خواب بيدار مي شوند قبل از اينكه خواب كافي داشته باشند.

دلايل بي خوابي معمولاعلامت اضطراب یا افسردگي است،  بطور متداول كودكاني كه زود از خواب بيدار مي شوند ممكن است دچار افسردگي باشند و كودكاني كه شب ها در خواب رفتن مشكل دارند احتمالا دچار اضطراب هستند.

کابوس

کابوس، خواب  وحشتناک است که هنگام خواب كودك اتفاق می افتند و می تواند کودک را از خواب بیدار کرده و احساس وحشت، تهدید و ترس را به او القا کند و خوابیدن دوباره را برایش دشوارکند.

کابوس های در کودکانی که از حدود 3 سالگی شروع می شوند بسیار متداول است و بیشتر در سنین 6 تا 10 سالگی رخ می دهد. معمولاً  کابوس ها بعد از 10 سالگی کاهش می یابد.

اين كابوس ها زمينه را براي اختلالات رواني همچون اختلال استرس پس از سانحه افزايش مي دهند.

درصورت مداوم بودن کابوسها، توصیه می شود از روان درمانگر متخصص در این زمینه استفاده کنید.

وحشت های شبانه

وحشت های شبانه، با كابوس متفاوت است. چرا كه كودك هرگز به طور کامل از خواب بیدار نمی شود و در نتيجه به اندازه كابوس برايش ترسناك نيست چرا كه حتي يادش هم نمي آيد، اما شما به عنوان والدين شاهد ترس و وحشت فوق العاده ي كودكتان هستيد.

معمولا اين اختلال خواب کودکان به دليل اضطراب كودك ايجاد مي شود. به هيچ عنوان كودك را در اين شرايط از خواب بيدار نكنيد چون برايش ترسناك تر و آسيب زاتر خواهد شد.

خواب بیش از حد در روز

اگر كودك شما با اين كه فكر مي كنيد شب ها كافي مي خوابد باز هم در طول روز خسته است احتمالا مبتلا به اين نوع از اختلالات خواب است.

شب ادراری

شب ادراری در بیشتر کودکان تا5 سالگی معمول است و به خودی خود دلیلی برای نگرانی نیست. شب ادراری به عنوان یک اختلال خواب کودکان در نظر گرفته نمی شود، مگر اینکه کودک بیشتر از پنج سال داشته باشد و حداقل هفته ای 2 بار برای کودک رخ دهد.

عواملی مانند سابقه خانوادگی در شب ادراری، تاخیر در رشد، کنترل کم مثانه و پریشانی عاطفی، ممکن است باعث ایجاد شب ادراری شود. با این حال، اگر کودک شما به طور مکرر رختخواب خود را خیس می کند و همچنین خواب آلودگی روزانه را تجربه می کند، می تواند نشانه ای از آپنه انسدادی خواب باشد.

ميزان خواب طبيعي کودک:

يك نوزاد در شبانه روز حدود ١٦ تا ١٧ ساعت مي خوابد. از هفته شانزدهم دوره خواب شبانه از دوره خواب روزانه متمايز مي شود.

در پايان سال دوم، كودك هنوز به ١٥ ساعت خواب شبانه روزي نياز دارد. در جريان سال دوم،كودك از خوابيدن اكراه دارد (بحران مقاومت عليه خواب).

خواب روزانه (بعد از ظهر) در ٤ سالگي از بين مي رود. خواب در يك سالگي به ١٣ الي ١٥ ساعت، در ٣ تا ٥ سالگي به ١٢/٥ ساعت، در ٦ تا ١٢ سالگي به ٩/٥ ساعت و در ١٣ تا ١٥ سالگي به ٨/٥ ساعت كاهش مي يابد.

علائم و نشانه‌های اختلال خواب در کودکان

گاهی اوقات ممکن است کودکان دیر بخوابند. اما اگر فرزند شما مشکل زیادی در این زمینه دارد و هر شب دچار بی‌قراری یا کم‌خوابی می‌شود، ممکن است به اختلال خواب مبتلا باشد که با علائم زیر مشخص می‌شود:

کودک در رختخواب دراز می‌کشد و برای مدت زمان زیادی به دنبال کتاب، آهنگ، نوشیدنی یا رفتن به سرویس بهداشتی است.

در به خواب رفتن مشکل دارد.

هر بار فقط حدود ۹۰ دقیقه می‌خوابد (حتی شب‌ها).

شب‌ها از خارش پاها شکایت دارد.

در هنگام خواب با صدای بلند خروپف می‌کند.

در زمان خواب راه می‌رود یا کابوس می‌بیند.

دندان قروچه می‌کند.

شب ادراری دارد.

صبح‌ها نمی‌تواند به راحتی از خواب بیدار شود.

در طول روز نمی‌تواند بیدار بماند.

بدخلق و تحریک‌پذیر به نظر می‌رسد.

در مدرسه عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

درمان اختلال خواب در کودکان

اولين قدم پيشگيري است. اقدامات پیش گیرانه موثر شامل آموزش والدین در مورد الگوهای طبیعی خواب می باشد.

کودک  باید یک زمان منظم برای رفتن به تخت خواب داشته باشند.

والدین خود نیز باید از الگوی مناسب خواب پیروی کنند.

اگر كودك دچار اختلالات خواب شده است اولا بدانيد كه همان طور كه ما بزرگسالان در برخي مواقع كنترلي بر روي مشكلات خواب نداريم نمي توان از كودك انتظار داشت بدون دريافت كمك الگوي خوابشان را اصلاح كنند.

پس بدون فشار گذاشتن بر روي كودك در جهت علت شناسی  و درمان جهت بهبود خواب کودک؛ او را نزد روانشناس و روانپزشك ببريد تا الگوي خواب مشخص شود و برای درمان اقدام شود. بدانيد كه اختلالات خواب كودكان قابل درمان است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید از راهنمایی های مرکز ترنم ذهن آگاهی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *