هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

09390268388

انواع اختلالات اضطرابی  و درمان

خدمات روانشناسی

وجه مشترک انواع اضطراب ها، صرف نظر از اختلال خاص، علل اساسی اغلب مشکلات از الگوهای مشابهی پیروی میکنند. افراد مبتلا به اضطراب تمایل دارند به طرز افراطی تری نسبت به افکار، احساسات و موقعیت های ناخوشایند واکنش نشان دهند و ممکن است سعی کنند با اجتناب از محرک ها، آن واکنش ها را کنترل کنند. این نوع اجتناب فقط به تقویت نگرانی دامن میزند.

  •     اختلال اضطراب جدایی Separation Anxiety Disorder
  •     سکوت انتخابی Slective Mutism
  •     هراس اختصاصی Specific Phobia
  •     اختلال اضطراب اجتماعی   Social Phobia
  •     اختلال پانیک Panic Disorder
  •     گذر هراسی Agoraphobia
  •     اختلال اضطراب فراگیر Generalized Anxiety Disorder
  •     اختلالات اضطرابی ناشی از دارو Medication-induced Anxiety Disorder

درمان اضطراب

هدف انواع درمان های اضطرابی کمک به شما در یادگیری چگونگی غلبه بر اضطراب و آرام کردن واکنش های احساسی است. در حقیقت، درمان ممکن است به صورت انفرادی یا گروه درمانی انجام شود. لازم به ذکر است درمان با توجه  به ارزیابی های لازم با توجه به شخصیت شما رویکرد درمانی و درمانگر مورد نظر شما مشخص میگردد.

رویکرد شناختی – رفتاری 

درمان شناختی رفتاری(CBT) برای انواع مختلف اختلالات اضطرابی از جمله اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است. فرضیه CBT این است که بررسی افکار و برداشت های منفی شما برای تقویت و مثبت شدن میتواند تغییر کند میتواند برای مدیریت اضطراب مفید باشد. براساس این فرضیه، آنچه در مورد موقعیت ها می اندیشید در تعیین احساس شما از آنچه در واقع در آن شرایط اتفاق می افتد مهم تر است.

افکار منفی ترس و اضطراب را بدتر میکند. بنابراین، هدف CBT اصلاح افکار منفی غیر منطقی و جایگزینی آن ها با برداشت های مثبت تر و واقعی تر است. این فرایند به بهترین وجه با یک درمانگر خوب انجام میشود زیرا شناسایی افکار غیرمنطقی بسیار سخت است. قرار گرفتن در جلسات درمان قطعی اضطراب همراه با دارو درمانی بهترین روش درمان اضطراب است. فرضیه درمان در معرض این است که اجتناب از موقعیت هایی که باعث اضطراب شما میشود باعث میشود ترس شما قوی تر شود.

در مواجهه با درمان اضطراب، از شما خواسته میشود کاری را انجام دهید که از آن می ترسید یا در واقع به موقعیت نزدیک شده و آنرا انجام دهید. این کار اغلب طبق روشی انجام میشود که تحت عنوان «حساسیت زدایی سیستماتیک» شناخته میشود، که در آن شما با کمترین اقدام تحریک کننده اضطراب شروع میکنید و مسیر خود را از آنجا آغاز میکنید.

رفتار درمانی دیالکتیکی 

رفتار درمانی دیالکتیکی(DBT) روشی است که در دهه 1980 توسط مارشا لینهان ساخته شد تا به افراد کمک کند تا اضطراب و واکنش های عاطفی به سطح طبیعی برانگیختگی برساند.

در حالی که این رویکرد درمانی بطور خاص برای اختلالات اضطرابی نیست، DBT ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند زیرا مهارت های مقابله ای را که شامل تقویت نقاط قوت شما است، شناسایی افکار غیر مفید، تمرین خود آرامش بخش، تنظیم احساسات و ذهن آگاهی و مدیریت استرس پس از آسیب را به شما آموزش می دهد.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) یکی دیگر از روش های درمانی است که برای انواع اختلالات اضطرابی مؤثر است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شامل شناسایی باورهای شما در زندگی و سپس عمل به روش هایی است که با ارزش های شما مطابقت دارد. این فرم درمانی همچنین ذهن آگاهی را با استفاده از استعاره ها آموزش میدهد.

هنر درمانی برای درمان اضطراب در کودکان

هنر درمانی نوع جدیدی از رویکردها برای درمان قطعی اضطراب در کودکان است که برای تأیید اثربخشی آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. با این حال، برخی از شواهد در مورد اثربخشی بیشترACT در کاهش اضطراب وجود دارد. هنر درمانی شامل استفاده از هنر برای بیان و پردازش احساسات یا استفاده از هنر برای تمرین ذهن آگاهی و آرامش است.

خانواده درمانی 

اگر فردی در خانواده شما اختلال اضطرابی داشته باشد، زندگی اعضای دیگر خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد، در این صورت وجود خانواده درمانی میتواند مفید باشد. کسانی که از اعضای خانواده حمایت میکنند میتوانند یاد بگیرند که چگونه بهترین کمک را برای افراد اضطرابی میتوانند انجام دهند. غالباً، مراقبان نیز میتوانند احساس سنگینی کنند، بنابراین خانواده درمانی میتواند به هر فردی که مبتلا باشد، کمک کند.

روانکاوی 

این نوع درمانی شامل بررسی تجربیات گذشته شما برای تعیین تأثیر آنها بر درمان قطعی اضطراب فعلی شما است. در طول روانکاوی، روانکاو شما به شما کمک میکند تا این تجربیات را شناسایی و پردازش کنید تا اضطراب فعلی خود را کاهش دهید.

 آموزش مهارت های لازم برای کنترل اضطراب

  •     تکنیک های آرامش
  •     چگونه موقعیت ها را از دیدگاه دیگری ببینیم
  •     چگونه میتوان هنگام اضطراب آرامش را برگرداند
  •     چگونه به بهترین روش به موقعیت هایی که از آن ها می ترسید نزدیک شوید
  •     مهارت های مقابله ای برای درمان قطعی اضطراب
  •     مهارت های حل مسئله

دارو درمانی

هنگامی که  اضطراب شدید باشد و موجب افت عملکرد اجتماعی شود،  دارو درمانی سریعترین روش برای کنترل اضطراب می باشد. انواع مختلفی از داروها در درمان اختلالات اضطرابی استفاده میشوند، SSRI  اغلب به عنوان یک راه حل اضطراب طولانی مدت توصیه می شود. این داروها میتوانند تسکین موقت داشته باشند.

نکته پایانی

بسته به شدت علائم شما ممکن است تعداد جلسات کوتاه مدت یا طولانی مدت داشته باشید. برخی افراد در 8 تا 10 جلسه بهبود نشان میدهند، به خصوص اگر درمانگر شما با یک درمان کوتاه مدت مانند CBT کار می کند. مرکز مشاوره ترنم ذهن آگاهی یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره برای درمان سریع و قطعی اضطراب آماده خدمت رسانی به شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *